vrijdag 12 november 2010

Cultuur Mboard

Onderzoek cultuur

Bevolkingsgroepen:

Pasjtoen 42%,
Tadzjiek 27%, 

Hazara 9%,
nomaden 12%,
Oezbeek 9%



Godsdienst:

moslim (99%), waarvan soenniet (80%) en shi'iet of shia (19%)



Talen:

Dari (Afghaans Perzisch) 50%;
Pasjtoen 35%;
Oezbeeks, Turkmeens en Baloetsj 11%;
30 verschillende kleinere talen 4%



Nationale feestdagen:

19 augustus onafhankelijkheidsdag, 

21 maart nieuwjaar (Nowroez), 

9 september gedenkdag Generaal Massoed



Religieuze feestdagen:

Eid-ul Fitr (Suikerfeest),
Eid-ul-Adha (Offerfeest),
Ashura (islamitisch nieuwjaar)



Sport:

voetbal,
volleybal en basketbal. 



Traditionele sport:

boezkashi










Wijde kleren

Vanaf een jaar of zestien dragen veel meisjes en vrouwen een boerka. Alleen in het centrum van de stad zie je heel moderne meiden met strakke broeken en een bloes tot net over hun billen. Waar ik woon zou ik dat niet durven: dan wordt iedereen boos op me. Jongens dragen meestal ook wijde kleren: een shalwar kamiz, een wijde lange bloes over een wijde broek."

Feesten

Veel belangrijke feesten zijn religieus. Zoals het offerfeest. Het feest laat zien hoeveel we voor god overhebben. De meeste families slachten een schaap of een geit. Veel mensen gaan ook dagenlang winkelen om alles voor het feest te kopen. Wij hebben daar geen geld voor. Maar ik heb wel zin in vlees. Hopelijk krijgen we wat van ooms of tantes. Want de rijken geven met het offerfeest vlees aan de families zonder geld."

Lente

Nowroez is het begin van de lente op 21 maart, dat betekent 'nieuwe dag'. Dan wordt bij de moskee hier vlakbij een vaandel gehesen. Alle jongens proberen daarin te klimmen. Er is een kermis en overal zijn de lekkerste hapjes en drankjes te koop. Misschien ga ik dit jaar amandelen verkopen samen met mijn zussen."

Trouwen

Een Afghaanse bruiloft is ook een groot feest. Er komen honderden gasten. De voorbereidingen duren wel anderhalf jaar. Het middelpunt van het feest zijn natuurlijk de man en vrouw die trouwen. Beide families regelen alles. Ook wie met wie trouwt. Je familie weet het beste wie goed bij je past en de families moeten ook met elkaar kunnen opschieten.

Welkom!

Gastvrijheid is heel belangrijk. Als je ergens langs gaat, krijg je op z'n minst thee met schaaltjes toffees, geroosterde kikkererwten, amandelen in suiker en rozijnen. Maar dat is meestal pas het begin: daarna volgt een grote maaltijd.

Sport

Kefaya: "Sporten?! Ik loop iedere dag al naar school, twee uur heen en twee uur terug, dat vind ik wel genoeg! Meisjes in Afghanistan doen eigenlijk nauwelijks aan sport, misschien komt dat nog. Jongens kunnen veel meer. Er zijn veel sportscholen en bodybuildingclubs en de jongens en mannen gaan naar hondengevechten en bouzkashi." Ook cricket is populair. Als ergens een veldje is, is daar een stel jongens met een cricket-bat een balletje aan het slaan.


Beelden opgeblazen

Afghanistan had voor de oorlog veel kunstschatten. De meest bekende waren de Boeddha-beelden bij Bamiyan, in Centraal Afghanistan. De beelden zijn waarschijnlijk in de 7e eeuw in de rotsen die daar liggen uitgehakt. In 2001 werden de beelden door de Taliban opgeblazen. Die vonden het afgodenbeelden. Nu zijn er plannen om een van de beelden te herstellen.

Goud

Een andere schat is wel bewaard gebleven: het tweeduizend jaar oude Goud van Bactrii. Een jaar voor de Sovjet invasie was de kunstschat opgegraven. Toen de gevechten steeds erger werden, maakte de directie van het Nationaal Museum een plan om de schat te verbergen. Pas in 2003 maakte president Karzai bekend dat alle 21.618 voorwerpen van de schat waren teruggevonden. Een deel van het goud reist nu rond langs musea in Europa.

Bron
http://archief.samsam.net/archief/default.asp?id=29657&tab=5#

Notulen Project

Projectbegeleiding 1
* voor iedereen die dit leest, excuses voor de rare zinnen en slecht gebruik van de Nederlandse taal. Dyslexie kwaaltjes.


Blog maken
Rollen verdelen + Leider

Beide mailen naar begeleider

Eind van het kwartaal ook een individueel logboek inleveren (al jou werk in chrono. Volgorde).

Belangrijk 1
e weken.
concreet stappen zetten, en mensen spreken! Weg van pc, en voor de hand liggende info, ga met mensen praten.. uit je comfort zone. Zelf erop af stappen.

Op zoek naar ‘expert’, iemand spreken die weet wat het probleem ter plekke betekend.

Weduwe (man dood door de oorlog), interessante doelgroep. Hun informatie achterhalen.

Relevante informatie> welke media word er veel gebuikt.
Verschillen tussen ‘platte land’ & de steden.

Hoe hebben ze contact? Pc, bellen, mobiel bellen etc.
Hoe zitten de sociale netwerken in elkaar? Misschien wel bij de waterput.

Loskomen van algemene getallen, en percentages!
Je moet naar die algemene informatie dieper gaan, wat betekend het voor de personen. Blijven kansen bijv. Liggen voor een analfabeet?
voorstellen in de persoon met het probleem, (waar zitten ze mee..)

Verschillen per regio’s er zijn grote verschillen per regio.

Afstappen van je gekleurde beeld, gekomen door alle media hier in NL..
Niet te snel afgaan op je eigenbeeld van hoe het daar is.


Probeer dingen te vinden die je verbazen van wat er daar aan de hand is.

Next week,

Nieuwe stap in onderzoek, Field research..
Visie op het probleem, doelgroep klein maken. Specifiek
mensen gaan spreken.

Taken

Projectleider: Joep

MV: Joep
CT: Rainier
II: Nicky/Jasper
IS: Peeke/Jasper

Catering: Rainier & Jasper